Rozmiar: 4588 bajtówRozmiar: 4460 bajtówRozmiar: 4504 bajtów

STEROWANIE RUCHEM KOLEJOWYM

SYGNALIZACJA

SYGNAŁY NA TARCZACH MANEWROWYCH

  Manewry sš to czynnoœci zwišzane z ruchem taboru po torach kolejowych w obrębie stacji kolejowej (nie dotyczy to wjazdu, wyjazdu lub przejazdu taboru przez stację). Manewry mogš być wykonywane za pomocš pojazdu trakcyjnego znajdujšcego się na poczštku składu, na końcu lub w œrodku składu. Taborem manewrujšcym nazywa się tabor z pojazdem trakcyjnym lub pojazd trakcyjny poruszajšcy się luzem.

  Tarcze manewrowe służš do podawania sygnałów podczas manewrów i dotyczš one tylko manewrów. Tarcze manewrowe mogš być kształtowe lub œwietlne.
Tarcze manewrowe oznaczane sš za pomocš liter Tm a każda tarcza posiada dodatkowo cyfrę, np. Tm1

TARCZE MANEWROWE ŒWIETLNE

  Tarcza manewrowa œwietlna składa się ze słupa pomalowanego na szaro, na którym znajdujš się dwie komory, które wyœwietlajš sygnały – górna niebieskie, dolna matowobiałe. Często stosowane sš tarcze manewrowe – karzełkowe, które sš umieszczone nisko przy torze. Zarówno w dzień jak i w nocy do dawania sygnałów służš latarnie. Na tarczach tych można podać również dwa sygnały.

Ms1 - niebieskie œwiatło cišgłe.
Oznacza, że jazda manewrowa jest zabroniona.
Ms2 - matowobiałe œwiatło cišgłe.
Oznacza, że jazda manewrowa jest dozwolona.

  W przypadku, gdy na tarczy zarówno kształtowej jak i œwietlnej nie można podać sygnału zezwalajšcego na przeprowadzenie manewrów osoba obsługujšca tš tarczę powinna wręczyć kierownikowi manewrów lub maszyniœcie (w przypadku jazdy luzem) odpowiednie zezwolenie, które upoważni go do minięcia tarczy wskazujšcej sygnał M1 lub Ms1.

TARCZE MANEWROWE KSZTAŁTOWE

  Tarcza manewrowa kształtowa składa się ze słupa, na którym znajduje się niebieska ruchoma kwadratowa tarcza z białš obwódkš ustawiona przekštnie. Pod kwadratowš tarczš znajduje się latarnia dwukomorowa ze œwiatłem górnym niebieskim i dolnym matowobiałym. W dzień do dawania sygnałów służy ruchoma tarcza, w nocy latarnia. Tarcza manewrowa w nocy oddaje wstecz œwiatło kontrolne. Na tarczy można podać dwa sygnały.

Rozmiar: 1834 bajtów M1 - kwadratowa tablica ustawiona pionowo (w dzień);
niebieskie œwiatło cišgłe (w nocy).
Oznacza, że jazda manewrowa jest zabroniona.
W nocy latarnia tarczy pokazuje wstecz œwiatło matowobiałe.
Rozmiar: 1834 bajtów M2 - kwadratowa tablica ustawiona poziomo (w dzień);
matowobiałe œwiatło cišgłe (w nocy).
Oznacza, że jazda manewrowa jest dozwolona.
W nocy latarnia tarczy pokazuje wstecz œwiatło białe.

SYGNAŁY MANEWROWE NA SEMAFORACH

  W przypadku koniecznoœci stosowania sygnałów manewrowych na tarczach manewrowych, które musiałby być ustawione obok semafora, stosuje się, zamiast dodatkowej tarczy manewrowej dodatkowš komorę umieszczonš na semaforze. Semafor wyposażony w komorę, która może dać sygnał zezwalajšcy na prowadzenie manewrów oznaczony jest literš m.. Sygnał zezwalajšcy na jazdę manewrowš może być tylko podany na semaforze œwietlnym.

S1 - czerwone cišgłe œwiatło.
Oznacza, że jazda manewrowa jest zabroniona.
Ms2 - matowobiałe œwiatło cišgłe.
Oznacza, że jazda manewrowa jest dozwolona.

  Sygnał S1 „stój” jak widać dotyczy także manewrów.
  Jeœli nie można podać sygnału zezwalajšcego na jazdę manewrowš, to kierownikowi manewrów bšdŸ maszyniœcie wręczone zostać musi przez osobę upoważnionš do dawania sygnału, pozwolenie pisemne lub za pomocš urzšdzeń radiołšcznoœci.

SEMAFORY WJAZDOWE I WYJAZDOWE | SEMAFORY ODSTĘPOWE | POWTARZACZE SEMAFORÓW
TARCZE OSTRZEGAWCZE | TARCZE ROZRZĽDOWE | SYGNAŁY NA MIJANKACH

Poniżej znajdujš się odnoœniki do poszczególnych zagadnień zwišzanych z urzšdzeniami SRK:

SYGNALIZACJA | WSKANIKI I SYGNAŁY